21 May
Osmangazi’de aylardır katliamın izini süren yerel gönüllülerle birlikte; Belediye Başkanı Erkan Aydın, Başkan Yrd. Tolga Kornoşör, CHP İl Bşk. Yrd. Funda Türkçoş ve meclis üyelerinin katılımıyla bir toplantı yaparak taleplerimizi ve raporlarımızı ilettik. Ardından hep birlikte, vahşetin yaşandığı kan kokan bakımevinde incelemelerde bulunduk.

https://www.acilgundem.com.tr/blog/2025/05/23/hayfedden-osmangazide-hayvan-haklari-mucadelesi/

18 Nisan’da gönüllüler, barınakta öldürülen hayvanların çöplüğe atılıp üzerlerine tonlarca çöp yığıldığına bizzat tanıklık edip, öldürülmüş hayvanları elleriyle çıkarmıştı. Bu vahşetin ardından gönüllülerle bir araya gelerek yerelde güç birliği oluşturduk. O günden bu yana, belediye, siyasi partiler ve ilgili kurumlarla görüşerek ve soruşturmalar talep ederek bu mücadelenin örgütlü, sürdürülebilir ve kurumsal bir zemine taşınması için onlara destek veriyoruz.

Dünkü toplantıda, bakımevinde sahiplendirme ve bakım gibi tüm uygulamaların gönüllülerle birlikte yürütülmesi konularını görüştük... Yakında görev dağılımı yapılacak gönüllü toplantısı düzenlenecek. Ayrıca, bakımevinde hayvanlar için hayati önem taşıyan fiziksel koşulları da tespit ederek tüm sorun ve talepleri rapor halinde sunduk.

Bu mücadelede hayatları pahasına hayvanları koruyan gönüllüler olmasa, ne bu vahşetler açığa çıkarılabilir ne de değişim mümkün olabilir.
Nihal Kasa/ HayFed Bşk.

  Osmangazi Belediye Başkanlığı ve İlgili Kurumlara, 

Osmangazi Belediyesi Veterinerliği ekibi, dünyanın en saygın, ömür boyu yüksek ahlak ve sorumluluk gerektiren, mezuniyetinde yaşatmak için and içilen, görevi ‘’ kısırlaştırma ve tedavi yaparak’’ sorun çözmek olan kutsal Veteriner Hekimlik görevine İHANET ETMİŞTİR. 

Osmangazi bakımevine sağlıklı giren kedi ve köpeklerin ölüsü çıkmıştır. Bir süre önce, barınakta öldürülen hayvanların çöplüğe atılarak üzerlerine çöp yığıldığı vahşetlere tanık olunmasının ardından barınakta yavruların kalplerine sokulan iğnelerin acısıyla feryat ettikleri görüntüler kamuoyu gündeminde de yer alıp infiale neden olmuştur. Osmangazi'de yeterli kısırlaştırma yapmayan, yok etmeyi çözüm olarak görmüş bu Veterinerlik ekibi görev ihmaliyle çoğalan kedi ve köpekler aç sefil, hastalıklarla yaşam savaşı verirken çoğalan hayvanlardan dolayı vatandaş da muzdarip olmuştur. Veterinerliğin sahipsiz hayvanlara yönelik uygulamaları ve bakımevinin fiziki koşullarına ilişkin sorun ve taleplerimiz bilgilerinize sunulmuştur. 

Nihal Kasa / HayFed - Hayvan Haklarını Koruma Federasyonu Bşk. Osmangazi/ HayFed Temsilcileri www.hayfed.com.tr   iletisim@hayfed.com.tr 

Osmangazi Belediyesi Sahipsiz Hayvanlara yönelik Veterinerlik Hizmetleri ve Bakımevi Fiziki Koşullarına ilişkin DURUM TESPİT RAPORU 

MEVCUT DURUM:  1.) 900 köpek kapasiteli bakımevine 1500’den fazla köpek, acı ve ıstırap içinde üst üste istiflenmiş, bakımevi adeta ölüm ve zulüm kampına dönmüştür.900 köpek kapasiteli bakımevinde Veteriner Müdürü dahil sadece 7 Veteriner Hekim, 7 Veteriner Teknikeri, 18 bakıcı bulunmaktadır. Güncel personel durumu da belirsizdir. 

2.) Üst üste istiflenen hayvanların acı çektikleri sefil halleri görülmesin ve yok edilenler sorgulanmasın diye birçok bölüme GİRİŞ YASAĞI konmuş, bu bölümlerde ve Karantina bölümüne alınan hayvanların anne, yavru demeden kalplerine sokulan iğnelerle feryat ederek öldürüldükleri izlenmiştir. Hayvanların bakım ve tedavileri yapılmadığı gibi, açlıkla ölüme mahkum edildikleri, açlıktan ölenleri yedikleri ve yenilerine yer açılması için sistematik biçimde öldürüldükleri açık bir mezarlık haline dönüşmüştür. Sonrasında da kamyonlar ve çöp arabaları ile çöplüğe atıldıkları kayıtlar ile sabitlenmiştir. Veteriner Müdürü tarafından görevlilere öldürme emri verildiği barınak çalışanlarınca ifade edilmiştir. 

3.) Öte yanda sahipli hayvanların da toplanıp bakımevine getirildiğine dair çok sayıda şikayetçi mevcuttur ve o hayvanlardan da bir daha haber alınamamaktadır. Bununla ilgili bir örnek video bulunmaktadır. Yasa gereği tutulması gereken kayıtlar yeterli olmadığından ve HASTA TAKİP DOSYALARI da bulunmadığından hangi hayvana hangi tedavi ve ilacın uygulandığı bilinmemektedir. Veteriner hekim sayısı yetersiz olduğundan bu hizmetler hemen hemen yapılamamakta, hayvanlar bir çeşit kaderlerine terk edilmiş olmaktadırlar. 

TALEP: 900 hayvan kapasiteli bakımevinde ( kediler hariç) norm kadro olarak 7/24 saat CT PZR da çalışmak koşulu ile 36 veteriner hekim, 36 veteriner teknikeri, 66 bakıcı olmalıdır. Hayvan toplama işlemleri derhal durdurulmalı; kapasitesinin çok üzerinde hayvan doldurulan bu bakımevine artık tek bir hayvan dahi getirilmemelidir. Bakımevi, gönüllülerin sürekli ve aktif katılımıyla, şeffaflık ilkesine bağlı şekilde 7/24 hizmet veren, meslek etiğine uygun çalışan veteriner hekimler ve yardımcı personelden oluşan bir ekip ile, tıbbi ve etik koşullara uygun biçimde tam teşekküllü bir Hayvan Hastanesine dönüştürülmelidir. Bakımevinde eksiksiz kayıt sistemi ve hangi hayvana, hangi tedavinin uygulandığını gösteren ‘’hasta takip sistemi’’ kurulmalıdır. Hem bakımevi hem doğal yaşam alanı içinde hayvanların bakım, tedavi, rehabilitasyon ve sahiplendirme süreçlerinde yer almak üzere yereldeki bireysel gönüllüler ve gönüllü kuruluşlarla işbirliği yapılıp, gönüllülerin hayvanların bakım, besleme ve sahiplendirme faaliyetlerine aktif katılımı sağlanmalıdır. 

GÖNÜLLÜ İŞBİRLİĞİNE İLİŞKİN TALEPLER 

a.) Bakımevi ile doğal yaşam alanı ve sahadaki tüm uygulamalara ilişkin karar süreçlerine, yerel gönüllüler ve sivil toplum kuruluşu (STK) temsilcilerinin dahil edildiği, katılımcı bir yapı olan "Gönüllü Koordinasyon Kurulu" oluşturulması,

 b.) Gönüllü Koordinasyon Kurulu'nda yer alan yerel gönüllü ve STK temsilcilerinden, bakımevi ve sahada aktif görev alacak kişilere "Gönüllü Kimlik Kartı" verilmesi; İçişleri Bakanlığı İl Özel İdaresi ve Belediye Hizmetlerine GÖNÜLLÜ KATILIM YÖNETMELİĞİ Madde 5 (e), Madde (6), Madde (9) , ve Hayvanları Koruma Kanunu Gönüllü Kuruluşlarla işbirliği hükümleri. 

c.) Sahipsiz hayvanlara yönelik vatandaşlardan gelen ihbar, talep ve yardım çağrılarına, belediye işbirliği içinde hareket edecek olan bu resmi kimlikli gönüllüler tarafından yerinde, hızlı ve şeffaf müdahalede bulunulması, ç.) Bakımevindeki sahiplendirme süreçleri, gönüllülerin aktif desteğiyle hızlandırılmalıdır. Bakımevi ve doğal yaşam alanlarında bulunan tüm hayvanlar, veteriner hekimler ve gönüllüler eşliğinde fotoğraflanarak; kayıt bilgileri ve çip numaralarıyla birlikte belediyenin resmi internet sitesi, sosyal medya hesapları ve sahiplendirme platformlarında düzenli olarak yayımlanmalıdır. Bu amaçla belediyeye ait sahiplendirme odaklı sosyal medya platformları oluşturulmalı ve söz konusu platformlar, veterinerlik birimi ile gönüllüler tarafından birlikte yönetilmelidir. Hayvan sahiplenmek isteyen kişiler, öncelikle gönüllüler ile görüşerek değerlendirmeye alınmalı; uygun bulunmaları halinde sahiplendirme işlemleri gerçekleştirilmelidir. Sahiplendirme sonrası süreç de yine gönüllüler tarafından takip edilmeli, hayvanın yeni yaşam koşulları düzenli olarak izlenmeli ve belediye ile koordineli şekilde geri bildirim sağlanmalıdır. Ayrıca belediye, sahiplendirme oranlarını artırmak ve kamuoyunda farkındalık yaratmak amacıyla, gönüllülerle işbirliği içinde saha çalışmaları ve ortak kampanyalar yürütmelidir. 

d.) Gönüllülerin Görüş ve Tespitleri Resmi Kayıt Altına Alınmalıdır: Bakımevi içindeki veya sahadaki ihmal, kasıtlı uygulama ve kötü muameleye dair gönüllülerden gelen rapor ve şikayetler yazılı olarak kayda alınmalı, işleme alınma süreçleri şeffaflıkla yürütülmelidir. 

e.) Hayvan Refahı İzleme Komisyonu Kurulmalı ve Bakımevi Düzenli Denetlenmelidir. Gönüllüler, veteriner hekimler, STK’lar ve belediye yetkililerinden oluşacak şeffaf bir izleme ve denetim kurulu kurulmalı; kapasite, bakım durumu, ölüm oranları ve personel yeterliliği gibi veriler düzenli raporlanmalı ve kamuoyuyla paylaşılmalıdır. 

f.) Sokaklardaki hayvanların beslenmesi için gönüllüler ile besleme grupları oluşturulmalıdır.  Bakımevi, yaşam alanı ve sokaklardaki hayvanların beslenmesinin sağlanması için belediye gönüllülerin besleme noktalarına mama desteği vermeli, araba ve şöför tahsis ederek hastane, kamu kurumları, okullar, askeriye, marketler, restoranlar, cafeler ve gıda işi yapan her türlü gıda kuruluşlarından tüketim fazlası gıdalar ile artık yemekler toplanıp sahipsiz hayvanların beslenmesi GÖNÜLLÜ İŞBİRLİĞİNDE sağlanmalıdır. Parklar ve uygun yerlere tabelalı suluklar konmalı, daha fazla YASAL UYARI AFİŞLERİ yapılmalı, kediler için kedi beslenme ve sığınma evleri yapılmalıdır. 

g) İl Hayvanları Koruma Kurulu üyesi olan Milli Eğitim Müdürlüğü ve Müftülüklerle işbirliği yapılarak; okullarda seminerler, etkinlikler düzenlenmeli, öğrencilerin bakımevini ziyaret etmeleri sağlanmalı; camilerde ise hayvan sevgisini ve merhameti teşvik eden beyanatlar verilerek, toplumda hayvan sevgisi ve hayvan hakları bilinci güçlendirilmelidir. 

4.) Bakımevi içinde ‘’yaşam alanı’’ adı altında çevrilen yere çok sayıda köpek, tür, ırk ayrımı yapılmadan, hasta, sağlıklı bakılmadan hepsi iç içe ve üst üste konmuştur. Burası yaşam alanı değil ölüm zulüm alanı haline gelmiştir. Yönetmeliğin ‘’doğal yaşam alanları’’ fiziki koşulları için tarif edilen 16 maddeden hiçbir yasal koşul sağlanmamıştır. Hayvan sayısı kadar kulübe, palet konmamış, aşırı sıcak ve soğuktan korunacakları kapalı alan ve sundurma yapılmamış,  hayvanların türüne göre belli sayılarda konulacağı birbirinden bağımsız bölümler oluşturulmadan, mama stoğunda yeterli ve yenilebilir mama olmadan ve dolayısıyla bakım ve beslenmeleri yapılmadan, zavallı hayvanlar açlık ve hastalıkla adeta ölüm istifi yapılmış durumdadır. Bu alandan hayvanların ölüsü toplanmaktadır. . 

TALEP: Doğal Yaşam Alanları Yönetmeliğe Uygun Hale Getirilmelidir. Bakımevi içindeki “yaşam alanı” adı altındaki alan, “doğal yaşam alanı” olarak yeniden düzenlenmelidir. Bu alan, ekte sunulan bilgi raporunda belirtilen Yönetmelik’teki 16 maddeye ve hayvanların etolojik ihtiyaçlarına uygun olmalı; farklı tür, yaş ve sağlık durumundaki hayvanlar belli sayılarda ayrılarak yerleştirilmelidir; hayvan sayısı kadar kulübe, kapalı ve bahçeli açık alan, gölgelikler yapılmalıdır. Bu alan asla bir toplama ve ölüm kampına dönüştürülmemelidir. Bu alandaki hayvanların bakımları, sahiplendirilmeleri için gönüllülerle işbirliği yapılmalıdır. Bakımevi ve bu alanlara ZİYARET SAATLERİ özellikle de hafta sonları ve tatillerde tüm gün olarak uzun saatler ziyaretçilere açık olmalıdır. Yönetmelik çerçevesinde hazırlanan, doğal yaşam alanları fiziki koşullarına ilişkin kapsamlı bilgi raporu ayrıca ekte sunulmuştur. 

5.) Bakımevinde heryer enfeksiyon, mikrop ve hastalık odağı halindedir. Hasta hayvanlar arka bölümlerde pislik, hastalık içinde ölümü mahkum edilmiş durumdadır. Öndeki bölümler ise ziyaretçiler için göstermelik temiz tutulmaktadır. 

6.) MEVCUT DURUM: KEDİLERİN durumu da içler acısı haldedir. Yeterli düzeyde kısırlaştırma yapılmadığı gibi kedi ve köpek sayısı çoğalıp, vatandaş şikayet ettikçe köpeklerin yanısıra kediler de toplanmakta, ayrıca vatandaşın keyfi olarak nasıl olsa bakılacak diye düşünerek getirdiği KEDİLER de bakılamayacağı halde! bakımevine memnuniyetle kabul edilerek KEDİLER için de burası adeta bir ölüm zulüm kampı haline gelmiştir. 7.) Kedi tedavi bölümlerinde küçücük kafeslere adeta ölüm istifi yapılan bir çoğu yavrulu anne KEDİLER, karanlık, ışık almayan, havasız ortamda, enfeksiyon, açlık, bakımsızlık içinde yaşam savaşı veriyor. Veteriner hekim ve bakıcı sayısı yetersiz olduğundan buraya konan kedilerin büyük bir bölümü ölüyor, bu hayvanların bu koşullardaki sefil halleri gözükmesin diye KEDİLERİN olduğu bölüme de ZİYARET YASAĞI konmaktadır. TALEP: Kediler için enfeksiyonlu hasta odası, operasyon sonrası bakım odası, yavrulu anne bakım odaları bulunmalıdır.. Kediler kolay enfekte olan hayvanlar olduğundan, tedavi ünitelerinin bulunduğu odaların özel havalandırma sistemi olmalıdır. 

8.) KEDİ KISIRLAŞTIRMA: Kediler de kontrolsüz olarak çoğalmakta, bu artış hem şikayetlere sebep olmakta hem de bu hayvanlarla ilgilenen gönüllülerin tedavi-bakım-besleme ve kısırlaştırma gücünü zorlamaktadır. Sokağındaki 2 kediye mama veren bir gönüllü 1 yıla kalmadan 30-40 kedi ile baş başa kalmaktadır. Sayı artmaya devam etmektedir. Bunun yanında apartmanlarda sitelerde ve toplu yaşam alanlarında kontrolsüz artış olduğunda, insanlar arasında da sorunlar yaşanmasına sebep olmaktadır. 

TALEP: Belediye ekiplerinin KEDİLERİ YAKALAMASI çok zordur. Bir kediyi sadece onu besleyen gönüllüsü yakalar. Eğer gönüllülerin kolayca ulaşacakları merkezi bir yere KEDİ KISIRLAŞTIRMA ÜNİTESİ yapılırsa, gönüllü beslediği kediyi kolayca yakalar, merkeze getirir, kısırlaştırma sonrası da ameliyat yaraları kapanana kadar bakımlarını kendisini yapıp sokağına bırakır... Böylelikle kedi yakalamada toplum desteği sağlanarak kedilerin üremesi hızla kontrol altına alınır. MOBİL VET aracı alınmalı. Bu gezici araçla da kediler kısırlaştırmaları hızlandırılmalı hem de aşılama hizmeti verilmelidir. Bakıma muhtaç olanlar hariç, bakımevine kesinlikle kedi kabul edilmemelidir. Bakımevinde var olanlar da gönüllü işbirliğinde hızla sahiplendirilmelidir. 

9.) Mesai saati sonrası ve tatil günlerinde yasal zorunluluk olmasına rağmen 7/24 veteriner hekim ve bakıcı bulunmamaktadır. İcapçı Veterinerlik göstermelik bir uygulamadır. Mesai sonrası ve tatil günlerinde sokaklardaki trafik kazalı, ACİL YARALI hayvanlar da Veteriner hekim ve ekip bulunmadığından iş günü mesai başlayana kadar acı içinde kıvrandırılıp kanayarak, acı içinde can vermektedir. Ayrıca, Bakımevinde opere edilmiş, kanamalı, serumlu, antibiyotik tedavisi gören hayvanlar da kaderine terk edilmektedir. Oysa, yasa gereği ve İçişleri Bakanlığı 11172 sayılı Genelge talimatlarıyla tüm belediye bakımevlerinde 7/24 Veteriner Hekim ve ekip bulundurulması yasal zorunluluktur. Bu durum, yasaların bağlayıcılığından da öte insani, ahlaki bir sorumluluktur. Bakımevinde 7/24 ACİL müdahaleye HAZIR Veteriner Hekim ve ekip olmadan TEDAVİ MÜMKÜN DEĞİLDİR. AMBULANS yoktur.Yaralı hayvanlar hayvan toplama aracıyla taşınmaktadır.

 TALEP: Bakımevinde , mesai sonrası, tatil günleri dahil 7/24 Veteriner Hekim ve yardımcı personel bulunmalıdır. İcapçı Veterinerlik anlayışına son verilmelidir. Bakımevine sağlanamayan tedavi, tanı ve operasyonlar için fakülte veya tam teşekküllü hayvan hastanesinden HİZMET ALIMI yapılmalıdır. Hayvan ambulanslarının henüz trafikte geçiş üstünlüğü olmadığından, ACİL, yaralı KEDİLERİN çok hızlı bakımevine getirilebilmesi hedefiyle motorsiklet kullanılmalıdır. Bu uygulamayı yapan pek çok belediye mevcuttur. Asgari 2 adet AMBULANS alınmalıdır. Acil, yaralı hayvanların bildirimi için ACİL YARALI HAYVAN WhatsApp hattı, mobil uygulama gibi pratik araçlar kullanılmalıdır. 

10.) Hayvan sayısına göre yeterli mama olmadığı gibi hayvanlara yemediği, çöp küspe mama verilmektedir. TALEP: Mamaların İHALE ŞARTNAMESİNE sadece tahlil değil, “hayvanlar mamayı yemedikleri taktirde İADE şartı” konulmalıdır. İhaleye aracı kurumların girmemesi için, belediye için ayrı mama üretilmeden, piyasada satılan mamalardan belediyeye teklif verilmesi şartı ile ancak “kendi fabrikası olup veya kendi markası ile mama üreten ve piyasaya kendi markası ile mama veren firmaların” girebileceği koşulu ihale şartnamesine konmalıdır. Kuru mamaya ek olarak yaş mama alımı yapılmalı. Ayrıca, gönüllüler işbirliğinde gıda işi yapan tüm işletmelerin tüketim fazlası, hayvan beslemeye elverişli gıdalar toplanmalı, bu gıdalar mutlaka çöplerinden ayrıştırılarak aynı gün tüketilmek üzere bakımevi, yaşam alanı ve sokaklardaki hayvanlara verilmelidir. 


Yorumlar
* Bu e-posta internet sitesinde yayınlanmayacaktır.